12 Haziran 2026, 23:04:06
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul 27°C
Az Bulutlu
İstanbul
27°C
Az Bulutlu
Cts 20°C
Paz 25°C
Pts 27°C
Sal 30°C

Kaçakla mücadelenin bedeli vatandaşın sırtına yüklendi!

Kaçakla mücadelenin bedeli vatandaşın sırtına yüklendi!
6 Şubat 2025 10:04
A+
A-

Hükümet, UTTS ile akaryakıtta vergi kaçağının önüne geçmek için düğmeye bastı. Montajı, KDV dahil 2 bin 791 lira 45 kuruş olarak belirlenen UTTS’nin vatandaşa maliyeti tartışmalara yol açtı. Gelecek Partisi Milletvekili Abdullah Güzeldülger, akaryakıt firmalarının yıllarca ücretsiz olarak araçlara yerleştirilen çiplerin, devlet tarafından 3 bin liraya yakın bir maliyetle vatandaşa sunulmasını eleştirdi.

Akaryakıtta vergi kaçağının önüne geçmek için yürürlüğe giren Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi (UTTS) tartışmaları sürüyor. Vergi uzmanları, böyle bir uygulamanın örtülü vergi anlamına geldiğini, vergilerin kanunla konulup, kanunla kaldırılabileceğini getiren Anayasa’nın 73’üncü maddesine aykırı olduğunu söylüyor. Uzmanlar, “Bu devletin istediği bir önleme yolu. Vatandaşın böyle bir talebi yok. Vatandaşın çıkarını korumuyor. Devletin vergi denetiminin bir parçası olan mali bir külfettir. Bu durum, her ne kadar Maliye Bakanı ‘yeni vergi yok’ dese de aslında tarife dışı vergi koymaktır. Bu bir mali külfetse ve yönetmelikle gelmişse Danıştay’a götürülerek bu yönetmelik iptal edilebilir” diye konuştu.

Darphane açıklaması tepki çekti: İlk olarak Darphane’nin çipleri yabancı şirketlere ürettirdiğine dair çıkan iddiaların ardından Darphane Genel Müdürlüğü, cihazların yerli bir firma tarafından üretildiğini açıkladı. Gelecek Partisi Milletvekili Abdullah Güzeldülger, yapılan açıklamaya tepki gösterdi ve Darphane Genel Müdürü’nü kendisiyle istediği bir platformda tartışmaya davet etti. Güzeldülger, Darphane’nin geçmişte de birtakım yolsuzluklara imza attığını hatırlattı:

“Bu sürecin şeffaf ilerlemesi gerekiyor çünkü Darphane’nin daha önce yaptığı bandrol sözleşmelerinden de bahsettik daha önce. Daha önce de yapılmış ciddi yolsuzluklar vardı, bakanın arkadaşına davet usulü ihale vermeler, yine sözleşmelerin içeriğinin gizlenmesi, Darphane’nin, kamunun zarara uğratılmasına dair somut veriler vardı elimizde. Mesela orada da bandrol hizmeti veren şirketi ekarte edip ihaleyi Berat Albayrak’ın arkadaşına vermişlerdi ve 200 bin lira maliyeti olan işi bu şirket 480 bin liraya mal etmişti. Ayrıca bu kişilerin bu işi yapacak alt yapısı da yoktu. Darphane’nin böyle de bir geçmişi olduğu için ben bu işlere de şüphe ile bakıyorum. Ben Darphane Genel Müdürü’ne çağrı yapıyorum, dilediği kanalda dilediği platformda çıkalım tartışalım.”

BENZİNCİ BEDAVAYA TAKIYOR DEVLET PARA İSTİYOR

Taşıt takip sistemleri pek çok akaryakıt firması tarafından yıllardır kullanılıyor ve araçlara ücretsiz olarak çip yerleştiriliyor. Güzeldülger, firmaların bedavaya yerleştirdiği çiplerin devlet tarafından fahiş fiyata vatandaşa sunulmasını “fırsatçılık” olarak değerlendirdi. UTTS’nin tüm araçlara zorunlu kılınmasıyla birlikte 90 milyar gibi bir gelir elde edileceğini söyleyen Güzeldülger, bu paranın devlete gidip gitmeyeceğinin de belli olmadığını belirtti. Güzeldülger, daha önce yapılan bandrol yolsuzluğunda da gelirin çoğunun ihaleyi alan firmaya gittiğini, burada da benzer bir durumun yaşanabileceğini anlattı “Ürünün Darphane’ye ne kadara mal olduğu ile vatandaşa ne kadara sunduğu konusunda şüpheler var. Yine yandaş birtakım çevrelerin zengin edildiğine dair kuvvetli karineler var. Darphane bir açıklama paylaşmış, çiplerin 5-10 lira değil 16-18 dolar bandında olduğuna dair ancak süreç şeffaf ilerlemiyor. Yapılan sözleşme kamuoyu ile paylaşılmıyor örneğin. Konuyla ilgili Darphane ihale açıldığını söylüyor ancak resmi internet sitesinde ihale ilanı görünmüyor, nasıl ihale edildi? Davet usulü mü, pazarlık usulü mü hiçbir şey bilmiyoruz. Bu şüphelerin oluşması da boşuna değil. Şimdi 25-30 milyar lira gelir elde edecek Darphane. Bu çipler bütün araçlar için zorunlu olunca bu rakam 90 milyar lira gibi bir meblağa tekabül ediyor. Benzinlik bedavaya takabiliyor ancak devlet vergi kaçırtmasınlar diye yürürlüğe koyduğu uygulamayı fırsata çevirip vatandaşa yeni bir maliyet çıkarıyor. Üstelik bu paranın nereye gideceği de belli değil.”

BÜŞRA CEBECİ / KARAR

YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.